Fackeltåg...

Igår kväll gick ca 400 pers fackeltåg från skolan till centrum här i Forserum mot våld och trakasserier mot somalierna som bor här.
Jag deltog inte. Hade det varit ett tåg mot våld och trakasserier mot alla som är utsatta hade jag gått med, och flera med mig. Jag säger inte att det var en dålig grej att göra, men bara för deras skull för att de ska känna sig "välkomna" här är lite knas, somalierna är inte oskyldiga till att vara hotfulla och så dom heller.
En liten grupp människor här har burit sig illa och klantigt åt och satt lilla Forserum på kartan ordentligt, och inte i så positiv dager precis. Om nu "alla" vet vilka dessa är varför görs inget åt dessa personer??
Och media är ju experter på att blåsa upp en liten grej till värsta stora världskriget. Sånthär pågår i de flesta större städer. Dagligen!
Genom öppna förskolan har jag träffat många somaliska mammor och barn och pratat med dem så gott det funkat, vissa har dåliga språkkunskaper och vissa är jätteduktiga. Senast igår träffade jag en mamma med hennes 2 små döttrar och en vän till henne som inte har man och barn. Vännen läser svenska på sfi och hon var bra på språket, hon vill utbilda sig till undersköterska.
Jag tycker det är intressant att träffa dessa mammor, de lever ett helt annat liv än vi, och detta liv dom är vana vid skiljer sig lite som natt och dag mot vårt. Vi har vårt familjeliv inom våra väggar medans dom lever med kusiner mfl inpå knuten och alla hjälps åt.
Kulturchock lätt.

Igår greps en man efter att ha vågat göra det ingen annan vågade, skrek rasistiska ord mm när tåget pågick.
Han "vågade". Ja det gör många med alkohol och annan skit i kroppen. Jag är inte förvånad att denne man öppnade käften, jag hade blivit mer förvånad om han gjort det i nyktert tillstånd...... 

Får väl se hur det blir framöver i samhället, media tröttnar väl får vi hoppas och denna grupp som förstör för många i Forserum hoppas jag myndigheterna gör nåt åt för föräldrarna verkar inte heller bry sig nämnvärt....

Mycket dystert i mitt sinne just nu, men det har sina olika anledningar det med.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Annicas klotterplank

Välkomna till min yra vardag!

RSS 2.0