Tårtor...

Jag har ett stort intresse i att baka. Särskillt tårtor. Det har blivit en och annan. Eller några stycken. Ganska många faktiskt...😂 Vet inte hur många jag gjort så det är ett gäng.. Men det blev lite mycket ett tag så jag tröttnade. Det är mycket jobb med en tårta som ska ha massa detaljer och figurer och det ska bakas bottnar, fixas fyllningar och sen ska den spacklas och smörkräm gör sig inte själv. Det ska köpas in ingredienser, och tiden en tårta tar att göra får jag inte igen och inte heller betalt för. Ju större tårta ju mer "tjänar" jag ju på den, för det är ju samma jobb för en liten tårta. 
Men jag tröttnade. Jag gjorde tårtor till höger och vänster och många jag inte känner. Folk kom ganska långt ifrån och ville ha tårta. 
Ja jag tröttnade, det var inte kul längre och var bara ett påhäng tillslut. Sista tårtan jag gjorde var till Thilias kalas, och de var inga avancerade tårtor. En gristårta med grisar i marsipan som badar i lera. Enkel och smidig. 
(null)

Nästa tårta blir till Elonas kalas, vet inte vad hon vill ha så det får vi se då, blir i juli. Och jag ska göra till min kusins bröllop, men ingen "klassisk" tårta utan blir nåt mousseaktigt. 
Men det är en del som hör av sig, som undrar om jag kan göra tårta åt nån eller till dem, de har hört genom olika gemensamma vänner osv. Jag gör till familjen och en del nära vänner numera. Och vissa som har en lockande tårta jag inte gjort innan. Om jag har tid och lust. Idag har jag fått förfrågan om tårta till helgen, nu på söndag. Vi är ju troligen på Sturkö, jag känner inte personen själv så jag säger nej, fast denna gången hade jag gärna sagt ja känner jag, det drar lite i "tårttarmen"... Men vi har så mkt annat med som ska göras här hemma så jag har inte tiden. Och vill man ha tårta vore det ju bra om man hörde av sig liite tidigare än några dagar bara innan. Jag har fixat tårta på kort varsel några ggr, men det är det inte värt😴
En del tyckte jag skulle starta företag, baka på heltid men livet var inte på rätt plats då. Och inte nu heller, den tiden jag bör ha öppet är den tiden jag vill vara ledig och med jobbet jag har nu är jag ledig på rätt tid😆😉 Lite trist eg, men så är det. Vi är nästan var helg på Sturkö och stimma med tårta innan el efter el tom under tiden och åka hem, det är det inte värt. Men jag följer många tårtbakare på sociala medier och jag vet vilket jobb som ligger bakom varje tårta och kärlek till det man gör. 
Och trots allt tycker jag det enkla är det bästa och finaste. Inte för mkt, heller inte föör lite, men enkelt. 

Nu ska jag ut och gå och få frisk luft. Hem och fixa sen vid 13 är det dags för tandis och 💸💸💸😢😩

Några tårtor jag gjorde i höstas😊

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Plättan


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Annicas klotterplank

Välkomna till min yra vardag!

RSS 2.0